Cuvânt de laudă Ia Născătoare de Dumnezeu în zilele de post ale lunii August

,, Acest neam de draci nu iese decat prin rugaciune si prin post”.

Rugăciunea
şi postul sunt două arme nebiruite, care au fost date din cer Bisericii, ca să
lupte împotriva tuturor vrăjmaşilor văzuţi şi nevăzuţi.
Trei sunt acei
înfricoşători duşmani care fac împotriva noastră un război
neîntrerupt: lumea, diavolul şi trupul.
Lumea ne duce război prin deşertăciunea şi
mândria vieţii; diavolul prin amintiri ascunse şi prin
gânduri viclene; trupul prin desfătare, prin
plăcere prin pofte şi dorinţe
ruşinoase.
Da toţi trei la un loc, ca şi cum ar fi înţeleşi, ne poartă război cu
toată oştirea şi cu toată panoplia ispitelor, dar
noi, pri post si rugăciune ne
împotrivim
în chipul cel mai fericit duşmanilor noştri şi îi biruim. Trupul îl omoram, pe
diavol îl punem pe fugă, iar lumea o călcăm în picioare; şi
într-aripaţi, ca prin două aripi pe de o parte cu
rugăciunea, iar pe de altă
parte cu
postul, cu totul înălţaţi duhovniceşti şi cereşti, trecem peste laţuri
şi scăpăm de cursele ispitelor. Pentru aceea zice
dumnezeiescul Hrisostom
despre
rugăciune: „Acolo unde este rugăciune şi mulţumire acolo vine şi
harul Sfântului Duh; demonii fug şi toată puterea
potrivnică piere”. Iar
Sfântul
Vasile cel Mare spune că prin post şi prin înfrânare, „se biruie
puterea duşmanilor nevăzuţi”, după cum şi cu
privire la lunaticul din
evanghelia
de azi q adevereşte Hristos: „Acest
neam de draci nu iese decât
prin
rugăciune şi post”.
Biserica
noastră, care face totul prin conducerea
Sfântului Duh a rânduit timpul acestor patrusprezece zile pentru ca să facem noi creştinii rugăciune şi post adică
paraclise si înfrânare, în cinstea
Prea
Slăvitei Pururea Fecioarei Măria, Mama prea Sfântă a Dumnezeului
nostru, într-adevăr lupta este scurtă, dar
victoria foarte strălucitoare, iar
câştigul
victoriei cu totul îmbelşugat Această suverană dumnezeiască
Maică
împărăteasa cerului şi a pământului sade în dreapta tronului dumnezeirii în trei sori ca arbitru şi văzând aici
jos lupta, ţine cununile ca

încununeze pe luptători. Ferice de noi dacă vom lupta cum trebuie! Cel
care în aceste sfinte zile
prin rugăciune şi post, va birui cu bărbăţie grijile
lumeşti, uneltirile
diavoleşti, gândurile trupeşti, acela să aibă negreşit
îndrăzneală şi va
lua de la Maica Domnului premiul cuvenit. Eu o adeveresc,
din partea acestei
Fecioare, prea sfinte şi vin pentru aceasta să dovedesc
astăzi cât de mare
har şi ajutor primeşte de la Prea curata Stăpână, cel care
are evlavie către ea
şi o cinsteşte prin rugăciune şi prin post.

Prea Sfânta Fecioară este şi
se numeşte Mamă în două chipuri, întâi:
Mamă a lui Dumnezeu şi apoi Mamă a tuturor
creştinilor. Lui Dumnezeu îi este mamă prin fire iar creştinilor le este Mamă
prin poziţie. Este Mamă
firească a lui Dumnezeu, este cu adevărat născătoare de
Dumnezeu, căci cu adevărat a născut pe Fiul lui Dumnezeu din nestricăciosul ei
pântece,
din care Cuvântul
dumnezeiesc a luat trup şi a unit într-o ipostasă neîmpărţită firea lui dumnezeiască cu firea omenească, mai presus de
fire, cuvânt si înţelegere. Este mamă prin poziţie a tuturor creştinilor,
pentru că
dacă noi din pricina
harului înfierii suntem fraţi prin poziţie ai lui lisus
Hristos, pe care L-a născut Fecioara, iar acest
lisus Hristos, după cum zice
Pavel,
este printre noi ca un prim născut între mulţi fraţi (Romani VIII,29),
urmează ca noi să fim fii prin poziţie a Maicii
lui Dumnezeu. Acum, ca
mamă a lui
Dumnezeu, din pricina vredniciei de mamă, ea trebuie să aibă
de la Dumnezeu atât de mare har, pe cât trebuie
să aibă o mamă de la Fiul ei. Şi iarăşi, ca Mamă a creştinilor, din pricina
dragostei de Mamă, trebuie
să dea
atâta har creştinilor, cât trebuie să dea o mamă copiilor ei. Dar harul, pe
care are Prea Sfânta Fecioară de la Dumnezeu, trebuie să se
măsoare cu vrednicia de Mamă a lui Dumnezeu şi
această vrednicie este
nemărginită
deci şi harul pe care-1 primeşte este nemărginit; de asemenea
şi harul pe care îl dă creştinilor trebuie să se
măsoare cu dragostea de
mamă faţă de
copii, iar această dragoste este nemărginită; deci şi harul pe
care îl dă este nemărginit. Acum, măsurând iarăşi
harul nemărginit, pe
care-1 primeşte de la Dumnezeu, ca Maică a lui
Dumnezeu şi harul nemărginit pe care îl dă
creştinilor, ca Mamă a creştinilor, Fecioara este
un ocean de haruri, într-adevăr este un ocean mare
în întindere, în care
primeşte ca
Maică a lui Dumnezeu, pe toate fluviile nesecate ale harurilor
dumnezeieşti ale duhului; mare în inundaţie, fri
care ca maică a creştinilor,
le dă
belşugul aceloraş dumnezeieşti daruri; şi astfel din pricina darurilor
pe care le primeşte, ca Maică a lui Dumnezeu, este
un ocean nesfârşit; iar
din pricina
darurilor pe care le dă ca maică a creştinilor, este un ocean
nesecat. La acest lucru vreau să vă gândiţi acum,
ascultători evlavioşi, ai
Fecioarei, printre celelalte însuşiri ale ei, că ea este
şi Maică a lui Dumnezeu
şi Maică a creştinilor; şi ca Maică a lui Dumnezeu are pe
lângă Dumnezeu,
Fiul ei mai multă îndrăzneală decât toţi sfinţii şi îngerii; iar ca mamă
a
creştinilor
ne dăruieşte nouă copiilor ei mai mari binefaceri decât toţi
sfinţii şi îngerii.

Coriolan, şef foarte nobil şi general foarte viteaz, a fost izgonit pe nedrept din vechea
Romă; mâniat de asta ridică oştire şi porneşte război
împotriva patriei lui
nerecunoscătoare; luptă învinge şi biruitor se apropie
de Roma; o
înconjoară, o asediază şi o strâmtorează. Se ridică primul pe
zidul cetăţii ţinând
spada în mână, împrăştiind ameninţare şi frică: ameninţă
cetatea s-o dărâre
din temelii pe cetăţeni să-i treacă prin gura săbiei şi cu
sângele lor să
stingă dreapta lui mânie şi să şteargă insulta nedreaptă ce
i-au făcut. Atunci
romanii, cunoscându-şi greşeala lor, se căiesc de ce au
făcut, sunt cuprinşi
de frică şi ruşine, se adună înfricoşaţi în sfat şi nu
găsesc altă
tămăduire în faţa primejdiei ce-i ameninţa decât să cadă la
picioarele
bărbatului, să-i ceară iertare şi cu aceasta să îmblânzească
mânia lui. Merg deci
înainte oamenii cei mai distinşi ai senatului, vin în
urmă conducătorii,
iar în urmă poporul, cete de femei şi de copii toţi cu
lacrimi în ochi, cu
multă tristeţe pe faţă; se suie pe zid se înfăţişează
înaintea lui
Coriolan, cad, se închină, se roagă, plâng şi toţi deodată cu o
voce jalnică cer
îndurare pentru viaţa lor primejduită şi pentru patrie. Dar
acela stă neîndurat,
nu este mişcat de rugăminţi, nu se înmoaie de lacrimile
tuturor cetăţenilor;
mai vârtos se mânie vrea să dea semnul războiului, să
îndemne pe soldaţi
să pornească, să ucidă să nimicească. Dar când vede în
mulţimea de oameni
faţa îndurerată a unei femei foarte venerabile – şi era
Veturia mama lui –
care plânge, î-1 roagă, şi-i aduce aminte de laptele ce
1-a supt, de
pântecele ce 1-a purtat, de dragostea de mamă, atunci la vederea aceleea îşi
îmblânzeşte privirea, stinge mânia, lasă de-i cade
spada, stăpâneşte
furia oştirii, i-e milă de cetăţeni, nu mai intră ca duşmai
ci ca prieteni în
cetate, pe care o izbăveşte de cea mai grea primejdie.Atâta
poate şi mai mult încă decât o nenumărată
mulţime de popor numai înfăţişarea maniei
alături de fiu. Ce este mai puternic lângă un fiu decât
lacrimile şi rugăminţile unei mame? Dar să ne
întoarcem la subiect.

Nu este adevărat, creştini, că noi păcătuim în fiecare zi, în fiecare ceas în fiecare
clipă? S-o spună conştiinţa fiecăruia! Vai de noi! Şi cu câte
feluri de păcate trece pângărita
noastră viaţă! Ea nu-i altceva decât un şir neîntrerupt de fărădelegi foarte
mari. Câte necurăţiri în cugetele noastre?
Câte vorbe de ruşine în limba noastră? Câte
viclenii în faptele noastre
vede Fiul lui Dumnezeu? Vede şi rabdă, pentru că este
îndelung răbdător. Dar când noi, printr-o nerecunoştinţa neomenoasă, nepocăiţi,
neîndreptaţi,
întăriţi în rău, mâniem la culme dumnezeiasca lui dreptate, şi aprindem
dreapta
lui mânie, nu mai rabdă, ci înarmat cu sabia şi cu arcul mâniei lui
înfricoşatei şi fără seamăn ca un ostaş înfricoşător, stă în faţa noastră şi ne
ameninţă
cu nimicire desăvârşită cu moarte cu munca iadului; şi pare să
spună către noi ceea
ce spune către iudei, în evanghelia de astăzi: „O,
neam necredincios si
îndărătnic! Până când voi fi cu voi? Până când vă
voi suferi pe voi?
Până când vă voi suferi pe voi?
(Matei XVII,17). Neam necredincios, nu
pentru că n-ai credinţă ci pentru că nu faci nici o faptă de
credinţă; îndărătnic,
pentru că te-ai abătut de la frica mea, care ai călcat în
picioare legea mea,
care te-ai îndepărtat de la dragostea mea şi te-ai întors
la voinţele tale, până când voi fi cu
voi? Până când să fiu cu voi în Biserica
mea, în tainele mele? Până când vă voi suferi pe voi? Până când
să vă sufăr si să vă ţin prin răbdarea mea prin
îndelunga mea răbdare?
Până
când?” Aşa zicând, „va lua sabia lui –
într-o aşa de înfricoşată înfăţişare îl descrie profetul – arcul său l-a
încordat si l-a gătit, iar în el a
pregătit vasele morţii” (Psalmi VII,13-14). Sabia lui este scoasă ca să rănească pe cei care sau din pricina bătrâneţii
sau din pricina neputinţei
sunt
aproape de mâinile lui; arcul este încordat, ca să săgeteze de departe
pe cei care din pricina mândriei sau a tinereţii
sau a vitejiei se silesc să scape de mânia lui. Săgeţile sunt pregătite şi sunt
acele săgeţi ale celui
puternic, „sunt
aprinse cu cărbuni pustiitori”
(Psalmi CXIX,4). Aceasta
pentru ca să omoare fie pe copii, pentru ca să
pedepsească pe părinţi fie pe
părinţi,
ca să înţelepţească pe copii, fie pe bărbat pentru deşertăciunea
nevestei, fie pe femeie pentru desfrânarea
bărbatului, fie pe frate pentru
păcatul
fratelui. Aceea pentru ca să ne rănească în sănătate, ca să ne
arunce
bolnavi printr-o boală de mulţi ani la pat; cealaltă, ca să ne otrăvească fericirea, ca să smerească prin sărăcie
aerul nostru îngâmfat.
Celelalte care
sunt nenumărate, să cadă peste noi, să facă nenumărate răni, să ardă case, să
facă să dispară moşii, să cufunde averi, să dezmoştenească
familii; prin judecăţi, prin dihonii, prin foame,
prin ciumă, prin război,
prin robii
şi prin toată mulţimea nenorocirilor. „Sabia lui va luci, arcul lui
l-a încordat şi l-a
pregătit, iar în el a pregătit vasele morţii”.
Unde să fugim noi păcătoşii
faţă de o atât de mare întărâtare şi mânie a Fiului lui
Dumnezeu? Nu găsim
alt ajutor decât să ne pocăim, să cădem la picioarele
Dumnezeului nostru
iubitor de oameni, şi pentru aceasta să încercăm
mijlocirea preoţilor, care sunt aici
jos în Biserică şi a sfinţilor care sunt în.
rai. Gândiţi-vă acum că toţi, şi
monahi şi preoţi şi arhierei şi patriarhi, ar.
face o slujbă şi o rugăciune comună;
dar mai cu seamă toţi sfinţii raiului,
toată ceata profeţilor şi a apostolilor, toate
mulţimile mucenicilor a asceţilor
şi a fecioarelor, toate cetele fericiţilor
îngeri, căzând înaintea tronului
majestăţii dumnezeieşti, ar cere îndurare şi
iertare pentru noi. Mai mult
decât toate aceste mijlociri şi ale Bisericii de Jos şi
ale celei de Sus, poate
un
singur cuvânt al Maicii lui Dumnezeu. Ah! Când se va întoarce Judecătorul acela înfricoşător şi va vedea faţa
Maicii lui, a acelei prea
sfinte şi
prea dulci Mame, care se roagă, îndată se face blând, liniştit,
împăciuitor, lasă sabia şi arcul dumnezeieştii lui
mânii, îndată face cu noi
pace şi
dragoste, îndată ne dă iertarea dorită: „Mult poate rugăciunea
Maicii, pentru îmblânzirea Stăpânului”.
Pentru că la urma urmelor creştini,
cine roagă? Maica lui Dumnezeu care
are incomparabil mai multă îndrăzneală faţă
de Dumnezeu decât toţi sfinţii. Ceilalţi sfinţi se roagă lui
Dumnezeu ca robi ai săi, prea sfânta Fecioară îl
roagă ca Maică a lui
Dumnezeu. Pe
cine roagă? Pe Fiul Dumnezeu pe care l-a zămislit, pe care
l-a născut, pe care l-a alăptat, pe care l-a
hrănit, pe care l-a iubit, cu câtă
dragoste
iubesc pe Dumnezeu toţi fericiţii la un loc, de care a fost iubită cu
câtă dragoste are Dumnezeu faţă de toţi fericiţii
la un loc. Toţi sfinţii
roagă pe
Dumnezeu, ca pe Stăpân, Prea Sfânta Fecioară îl roagă ca pe un
Fiu. Pentru cine se roagă? Pentru creştini, care
sunt copiii ei, după fire
urmaşi ai
aceluiaş neam, ai aceluiaş sânge din care şi ea s-a născut iar după
har fraţi ai acelui Fiu pe care l-a născut.
Ceilalţi sfinţi se roagă pentru noi
ca
pentru fraţi, prea sfânta Fecioară se roagă pentru noi ca pentru copii.
Acum gândiţi-vă şi la cea care se roagă cât îi
este de mare îndrăzneala şi la
cel pentru care se roagă cât îi este de
mare rugămintea! Este deci cu putinţă să
lipsească harul! Aceasta vrea să spună cuvintele acelea din
Cântarea Cântărilor în care pare că vorbeşte
Dumnezeu cu Fecioara:
„Mi-ai
robit inima cu o privire a ochilor tăi
(Ieşire XX,12); iată arunc armele
las mânia dau iertare!”

Un astfel de har face; atât de mare ajutor
aducea prea Sfânta Măria
către noi creştinii; dar noi creştinii ce fel de cinste,
câtă evlavie trebuie să
avem către prea sfânta
Măria? Ea este Maica lui Dumnezeu şi Maica
noastră a creştinilor; ca Maică a noastră
trebuie s-o cinstim şi s-o respectăm pentru că aceasta este o datorie naturală
întemeiată pe o lege dumnezeiască;
iarăşi ca Maică a lui Dumnezeu încă mai mult
trebuie să o cinstim şi să o respectăm cu oamenii. Deoarece ca Maică a lui
Dumnezeu o cinstesc şi o
respectă toţi sfinţii paradisului, înşişi îngerii
cerului. Deci cinstea şi respectul
faţă de prea sfânta Măria şi ca Maică a
noastră trebuie să fie mare şi ca
Maică a lui Dumnezeu trebuie să fie
incomparabilă. Cine nu cinsteşte şi
nu respectă pe propria lui Mamă nu este
vrednic să se numească om; cine
nu cinsteşte şi nu respectă pe Maica lui
Dumnezeu nu este vrednic să se numească creştin. Cine poate să se laude că este
credincios slujitor al lui
lisus, dacă nu este credincios slujitor şi al Măriei?
Sau cum respectă pe
Fiul fără să respecte şi pe Maică? Ah! Şi dacă eu
printr-o întâmplare
nenorocită voi pierde orice altă evlavie, nu voi pierde
niciodată evlavia faţă de Fecioara Măria! în orice nenorocire trupească sau
sufletească în
care m-aş găsi către ea voi alerga, încredinţat că voi găsi în bolile mele
vindecare,
în necazurile mele mângâiere şi în păcatele mele iertare. Si în
iad eu nădăjduiesc
mântuire de la împărăteasa cerului; eu nu mă tem să pier, când sunt păzit în
braţele ei; numai când voi pierde evlavia faţă de
Fecioara, atunci sunt
în suflet pierdut.

Dar o.are în ce stă evlavia faţă de Fecioara? în post şi rugăciune, în
rugăciune
care înseamnă rugăminte; în post care înseamnă înfrânare; două
mijloace pe care ni
le-a dăruit Biserica ca să cinstim, mai cu seamă în
aceste zile, pe
Maica lui Dumnezeu şi Maica noastră. Dar ce fel trebuie să
fie rugăciunea
noastră când o rugăm? Nu cu neorânduială, nu cu tulburare,
nu cu neruşinare ci
cu frica de Dumnezeu, cu scobirea inimii, cu lacrimi
de umilinţă. Ce fel
trebuie să fie postul nostru în înfrânare? Nu numai post
de mâncăruri ci post
şi de la păcate; nu numai înfrânare de la carne ci
înfrânare de la orice
patimă trupească. Prea sfânta Fecioară prin post, cere
de la noi inimă
curată; prin rugăciune inimă zdrobită; şi ce lucru mai puţin
poate să ceară de la
creştini, Maica lui Dumnezeu şi Maica creştinilor?
Ah! Şi dacă am
înţelege cât de mare har şi ajutor avem de la o astfel de
prea sfântă Mamă!

Orfani, care
sunteţ
i
lipsiţi de părinţii voştri, străini, care aţi pierdut
fericirea voastră;
bolnavi, întristaţi, păcătoşi, nu vă întristaţi; voi aveţi
mamă pe Maica lui
Dumnezeu. Mamă care vă poartă de grijă în pribegia
voastră care vă hrăneşte în
sărăcia voastră, care vă dă vindecare în boli
mângâiere în necazuri, libertate în
robii, iertare în păcate; nu fiţi întristaţi,
aveţi Maică, pe Maica lui Dumnezeu.
Corăbieri care călătoriţi pe mare,
invocaţi-o pe Fecioara, ca să aveţi liman în
naufragiu; negustori, care călătoriţi pe uscat, invocaţi pe Fecioara ca să
aveţi ajutor în primejdii;
plugari, care lucraţi pământul invocaţi pe Fecioara, ca
să aveţi binecuvântat
rod în ostenelile voastre. Tineri, care învăţaţi în
şcoli, invocaţi pe Fecioara
ca să aveţi lumina cunoştinţei în studiul vostru. Preoţi
şi laici, bărbaţi şi
femei, chemaţi în rugăciunile voastre pe Fecioara, în
toate nevoile şi
trupeşti şi sufleteşti ca să o aveţi ocrotitoare în această viaţă,
asistentă în
ceasul morţii, mijlocitoare în ziua judecăţii. Creştini, mici si mari,
toţi câţi
adoraţi şi va
închinaţi numelui lui lisus, cinstiţi şi respectaţi numele Fecioarei Măria, Maica lui lisus şi Maica
noastră. lisus şi Măria să fie
întipărite,
în inimile voastre. lisus şi Măria să nu lipsească din gurile
voastre. lisus şi Măria să fie începutul şi
sfârşitul rugăciunilor voastre.
Numele
lui lisus şi al Măriei să fie primele cuvinte ale zorilor cele din urmă cuvinte
ale serii. Cu acestea închideţi spre somn ochii voştri; cu acestea intraţi si
ieşiţi din Biserică; cu acestea începeţi si sfârşiţi orice
lucru; ca să fiţi învredniciţi în
ceasul în care vă veţi da duhul, să aveţi pe
de o parte pe lisus iar pe de altă
parte pe Măria şi împreună cu lisus şi cu
Măria să fiţi slăviţi în împărăţia cerurilor,
amin.

Predici de Ilie Miniat

Postat in Predica zilei de Parintele Zisu Iulian



v. 3.0 Copyright © 2004-2013 Catedrala Navigatorilor. Web design & development Dan Crăciun.