Duminica a XXVII-a dupa Rusalii

Cum trebuiesc cinstite sarbatorile.

Două
sunt lucrurile care se ascund cu greu dintre cele materiale: focul
şi lumina, iar
dintre cele morale: invidia şi adevărul. Pentru aceea fiecare
poate uşor să
cunoască, că cele spuse astăzi de fhai-marele sinagogii nu
pornesc din râvna
ce-o are pentru lege, ci mai cu seamă din invidia ce-o
are faţă de Hristos.
„Era o femeie care avea duhul neputinţei de optsprezece
ani; era gârbovă si
nu putea să se ridice deloc”
(Luca XIII, 18). O femeie nenorocită, era
ţinută prin lucrarea diavolului, de optsprezece ani de o
boală atât^le grea
că nu putea deloc să ridica capul;, de aceea trebuia să
meargă totdeauna cu
mult chin aplecată la pământ, gârbovă. Ti-era jale s-o
priveşti. lisus
Hristos învăţa într-o Sâmbătă într-o sinagogă. A văzut-o, i
s-a făcut milă de ea, a chemat-o, s-a
atins de ea cu dreapta Lui cea atotputernică
şi tămăduitoare şi a vindecat-o. Femeia, plină de bucurie, slăvea pe Dumnezeu
că s-a vindecat: „îndată s-a îndreptat si slăvea pe
Dumnezeu” (Luca XIII, 13). Poporul care a văzut minunea, se bucura peste măsură de mult, de faptele slăvite ale
Stăpânului făcător de minuni:
„Şi
tot poporul se bucura de toate faptele slăvite făcute de El”
(Luca XIII, 17). Acum; pentru că Hristos face minuni; pentru că pe de o parte acea femeie mulţumeşte şi-L slăveşte, iar pe de altă.
parte poporul se bucură de
învăţătura
şi de minffnile Lui, cărturarii şi fariseii, făţarnici invidioşi, se
scandalizează, iar mai mult decât toţi,
mai-marele sinagogii, mâniat, găseşte
oarecum prilej şi zice către
popor: „Aveţi pentru lucru şase zile pe săptămână;
veniţi deci, în aceste zile să vă vindecaţi si nu sâmbăta, în care
nu,.g
^buie să lucraţi”. „Iar mai-marele sinagogii, mâniindu-se că o vindecase Sâmbăta, răspunzând, zicea mulţimii:
Sase zile sunt în care se
cade a
lucra. Deci, în acestea venind vindecati-vă, iar nu în ziua sâmbetei”
(Luca XIII, 14).
Bine. Legea porunceş
te ca să nu lucreze nimeni Sâmbăta, dar nu opreşte’ca să
fie vindecat un bolnav. Dar satana, spune Teofîlâct, a trecut din femeia pe care o legase mai înainte cu neputinţa, în mai-marele
sinagogii şi 1-a
legat cu invidia; pentru aceea se revoltă când s-a făcut
minunea, pentru că
pizmuieşte slava Făcătorului de minuni. Satana, care

la început legase pe femeie, leagă pe mai-marele sinagogii prin invidie şi prin gura lui
ispiteşte minunea”. Prin urmare ceea ce spune, nu porneşte
din râvna pentru
lege, ci mai cu seamă din invidie faţă de Hristos. Dar eu,
din
râvna Evanghelică, vreau să spun către poporul creştin aceleaşi cuvinte
pe care le spune
mai-marele sinagogii? din invidie satanică, către poporul
iudeilor: „Sase
zile sunt în care se cade a lucra, iar nu în ziua Sâmbetei”,
adică Duminica si
sărbătoarea întru care trebuie să vă odihniţi de orice
afacere lumească! în
această zi nu aveţi alt lucru de făcut şi altă treabă
decât slava lui
Dumnezeu şi mântuirea voastră.

Acesta va fi
subiectul predicii mele de astă
zi, în ea voi arăta, datoria ce-o avem de a sfinţi
sărbătorite şi chipul în care trebuie să le sfinţim. Şi
înainte de a începe,
vreau să vă amintesc ceea.ce spune fericitul Pavel:
„Sunt dator si
înţelepţilor si neînţelepţilor”
(Romani I, 14). Acelaşi lucru îl spun şi eu: sunt
dator să vorbesc la fel pentru toţi. Cinstesc, admir şi
respect,ştiinţa,
virtutea şi înţelepciunea savanţilor, învăţaţilor şi bărbaţilor
înţelepţi, care
împodobesc şi luminează această obşte ortodoxă; totuşi, am
tot atâta obligaţie faţă de ei, ca’şi faţă
de poporul de obşte care sunt oameni simpli,
neînvăţaţi şi necărturari, pentru că şi ei sunt tot creştini,
pentru că şi aceia şi aceştia la fel râvnesc să
se mântuie. Ploaia cerului
cade
afară, indiferent unde, în pustii şi pe câmpii, pe ogoare lucrate, pe
iarbă sălbatică şi pe gingaşe flori. Tot aşa
cuvântul lui Dumnezeu, atinge
-indiferent
pe toţi şi pe înţelepţi şi pe neîntelepţi, şi pe bogaţi şi pe săraci, şi pe
clerici şi pe laici. Dar să venim la subiect, care este cu totul trebuincios.

Partea I

„Şase zile sunt în care se cade a lucra şi nu în ziua
Sâmbetei”.

Dumnezeu este
necircumscris ş
i veşnic. Nu este circumscris în loc, nu este cuprins de timp. Este mai
presus de timp şi de loc. Umple totul şi
este prezent
pretutindeni. Pentru că
este
necircumscris, se găseşte în fiecaTe loc;
şi poate să fie adorat în price loc. De asta spune profetul
_ David: „Binecuvântaţipe Domnul toate
lucrurile Lui în tot locul stăpânirii Lui!”
(Psalmi Cil, 23). Pentru
că este veşnic, se găseşte la fel în orice timp
şi poate la fel în orice timp să fie slăviţi Pentru aceea Hristos
porunceşte:
„Trebuie
totdeauna să se roage si să nu se lenevească’n(Luca.
XVIII, 1); şi iarăşi: „Privegheaţi, rugându-vă în toată vremea” (Luca
XXI, 36). Iar apostolul Pavel zice: „Rugaţi-vă neîncetat” (I
Tesaloniceni V, 17); iar
Psalmistul
vorbind către Dumnezeu spune: „Ori în ce zi Te voi chema,
iată am cunoscut că Tu eşti Dumnezeu” (Psalmi LV, 9), Cu toate acestea, Dumnezeu cel necircumscris, care este adorat în
orice loc^ vrea să fie
adorat în chip special, într-un loc hotărât, iar
acest loc este Biserica,, obştescul locaş de
închinăciune al creştinilor. Pentru aceea Biserica se
numeşte casa lui Dumnezeu, şi casă de rugăciune,
locuinţă pământească şi
văzută a
Dumnezeului celui ceresc şi nevăzut Şi iarăşi veşnicul Dumnezeu,
adorat si slăvit în orice timp şi în orice moment
în cer şi pe pământ, vrea să
fie
slăvit în chip special într-un timp hotărât, adică într-o zi anumită, iar
această zi este sărbătoare. Pentru aceea, după cum
Biserica este un loc
afierosit numai
lui Dumnezeu, unde nu,putem să facem nimic altceva
decât să ne închinăm şi să adorăm pe
Dumnezeu,,săvârşind tainele şi
cântând
sfintele slujbe, tot aşa şi sărbătoarea este un timp afierosit numai
– lui Dumnezeu, în care nu putem să facem nimic
altceva decât să slăvim pe
‘.
Dumnezeu prin toate mijloacele şi interne şi externe, ale unei adevărate
evlavii.

Pe această pricină este întemeiată şi scrisă a treia poruncă, în care Dumnezeu grăieşte
aşa: „Vedeţi si păziţi sâmbetele Mele, căci acest lucru
este sfânt Domnului;
cel ce o va spurca cu moarte se va omorî; tot cetcare
va lucra în ea va
pieiA sufletul acela din mijlocul poporului} sase zile vei
lucra, iar ziua a şaptea este odihnă
sfântă Domnului
(Ieşire
XXXI, 14-15), pentru că în sase zile a
făcut Domnul c&rul si pământul, iar în ziua
a şaptea a terminat şi s-a odihnit” (Ieşire
XX,
11). Cu alte cuvinte spune a:
„Vedeţi de ţineţi sâmbetele, adică sărbătorile; cine nu le va ţine, ci a
lucra ceva, îl voi
da morţii, voi pierde sufletul lui; iată vă dau şase zile pe
săplămână ca să
lucraţi, ziua a şaptea o vreau pentru Mine şi poruncesc ca
în aceea să fie
odihnă”. Moisi adaugă şi motivul; el 1-a auzit din gura lui
Dumnezeu. Moisi
spune: Şi „Dumnezeu şi-a făcut lucrul Său şi a creat
lumea în şase zile; ziua a
şaptea a ţinut-o ca o zi de odihnă şi a terminat
lucrul lui”. Cu privire la
aceasta vă rog să vă gândiţi întâi că cel care dă o
astfel de poruncă
este Dumnezeul cerului şi al pământului; al doilea, că
Dumnezeu ameninţă cu
moartea pe cei care nu păzesc o astfel de poruncă,
cum s-a întâmplat cu
nenorocitul acela de om, care a fost dat morţii, fără
nici o milă, pentru
că s-a dus să adune lemne în ziua sâmbetei (Ieşire XX,
8-11); al treilea, că însuşi Dumnezeu, care este Domnul tuturor, care poate
să poruncească ce vrea, iar Lui nu i se poate împotrivi nimeni, putea, dacă
ar fi vrut, să ne
poruncească ca din cele şapte zile ale săptămânii ,să-i.
slujim Lui şase zile şi să lucrăm pentru
noi numai una. Dar cu toate acestea, dirvpricina covârşitorului Său
pogorământ, ne-a dăruit şase zile ca

.lucrăm pentru întreţinerea noastră, pentru conducerea gospodăriei
noastre, pentru afacerile noastre, pentru
interesele noastre, şi şi-a păstrat
pentru
El numai una dorind ca să-i slujim numai o zi pe săptămână, lucru
care este iarăşi spre binele nostru. Pentru că,
slujind pentru noi şase zile,
ne
gospodărim viaţa noastră în lumea aceasta; slujind lui Dumnezeu în
ziua sărbătorii, lucrăm pentru mântuirea
sufletului nostru, pentru rai. Prin
urmare
avem neapărată datorie să păzim o astfel de poruncă şi pentru că
este porunca lui Dumnezeu şi pentru că dacă nu o
vom păzi cădem în mare
rău si pentru
că dobândim mare bine dacă o vom păzi.
Prin urmare „Şase zile sunt în care se cade a lucra si nu în ziuambetei”. Pentru păzirea ei Dumnezeu ne-a dat poruncă în Decalog   (Ieşire
XX,
8-11) şi,ne-a dat încă şi exemplu la facerea lumii
(Facere II,
.2-3). Dumnezeu putea să facă îhtr-o clipă toată lumea văzută şi nevăzută, dar a vrut s-o facă în şase zile. în
prima, a făcut lumina, în a doua cerul, în

va treia pământul, în a patra soarele şi luna, în a
cincea animalele, în a şasea
omul, ca să ne înveţe că zilele de lucru sunt şase.
în ziua a şaptea
Dumnezeu s-a odihnit de toate lucrurile Lui, ca să ne înveţe că ziua a şaptea este zi de
odihnă. Mai mult încă, cronologii numără opt vârste ale
lumii acesteea. Au
trecut ş
ase
vârste după cele şase evenimente importante”
care s-au întâmplat în acele timpuri, adică în timp de
5578 de ani de la
crearea lumii.

Prima: De la Adam până la Noe, şi
s-a întâmplat potopul.

A doua: De la Noe până la Avraam, şi s-a
poruncit tăierea împrejur.

A treia: De la Avraam până.la Moisi, şi a
fost dată legea. –

A patra: De la Moisi (Moisi în M: Avraam) până la Solomon şi a fost zidit  templul.                                                                                                                     

A cincea: De la
Solomon pâ
nă la
Nabuhodonosor, şi s-a întâmplat robia.

A şasea:
De la Nabuhodonosor până la Irod, fiul lui Antipatru, şi s-â
născut Hristos.

De la naşterea lui Hristo s înainte şi până la judecata viitoare curge vârsta a
şaptea. După judecata viitoare va urma vârsta a opta, veacul cel
veşnic, cel
nesfârşit. Aşa numără, alegorizând, mulţi dascăli ai Bisericii, şi
mai cu seamă dintre
apuseni, Augustin în lucrarea lui „Despre cetatea lui
Dumnezeu” (Cartea XI, cap. XXX). Dintre răsăriteni Teodorit în comentariul la Cântarea Cântărilor (Cuvântul II şi
III), Vasile cel Mare în
Exaimeronul
către Amfilohie (Omilia II)
şi Grigore în Cuvântul de la Pogorârea Sfântului Duh (Cuvânt XXIV),
înţelegeţi alegoria? Lumea, înainte de Hristos, timp de şase vârste se trudea
lucrând sau sub legea naturală sau sub legea
scrisă; în vârsta a şaptea, după naşterea lui Hristos,
a terminat cu truda şi acum se odihneşte în
şanurile libertăţii evanghelice
si ale harului – tălmăcită in multe
locuri de Pavel – ca să învăţăm că
n numărul şase era simbolul trudei şi al
lucrării, iar numărul şapte este simbolul
liniştei si al odihnei.

De asta numărul şapte era îndreptarul tuturor sărbătorilor în sinagoga evreilor, care
închipuia Biserica creştinilor. A şaptea zi este sărbătoarea
sâmbetei, în a şaptea
săptămână este sărbătoarea Cincizecimii; în a şaptea lună este sărbătoarea
corturilor; în al şaptelea an este întreruperea oricărei
lucrări până chiar
şi lucrarea pământului, în a şaptea săptămână de ani este
iertarea numită de
evrei anul jubiliar. Prin acest număr de şapte, mai cu
seamă s-au înfăţişat
în chip simbolic cele mai mari dogme pe care le ţine
credinţa ortodoxă.
Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om, ca să strice fărădelegea
(ca să strice
fărădelegea, lipsă în M, adăugat după V), ca să restabilească
neamul omenesc în
nemurirea şi viaţa fericită de mai înainte. Aceasta este
,toată iponomia
întrupării Cuvântului Dumnezeu-Om; ea cuprinde fapte măreţe. Prima restabilirea
omului de pe pământ în cer; a doua, stricarea
fărădelegei; a treia, naşterea
dumnezeiescului Cuvânt Simbol al restabilirii
oamenilor de-la pământ la cer a fost
Enoh,, care n-a văzut moarte, ci s-a
mutat de viu; dar Enoh a fost în a şaptea
generaţie de la Adam: Adam, Sit,
Enos, Cainan, Mâleleil, lared, Enoh. Legea pe care a primit-o
Moisi preînchipuia stricarea fărădelegei; dar
şi Moisi era al şaptelea de la Avraam,
părintele
făgăduinţelor: Avraam, Isaac, lacov, Levi, Naat, Avraam, Moisi.

După
geneologia-Sf. Luca, naşterea lui Hristos s-a întâmplat în a 77 generaţii (Luca III, 23-38). Numărul unu este
începutul numărului,iar
numărul zece
este sfârşitul numărului; încât numărul 77 este covârşitoarea

desăvârşire a numărului 7; şi prin un astfel de număr desăvârşit, trebuia
se caracterizeze opera cea mai
desăvârşită a puterii dumnezeieşti, taina tainelor: Dumnezeu, Adam, Sit, Enos,
Cainan, Maleleil, Iared, Enoh,

Matusalem, Lameh, Nee, Sim, Arfaxad,
Cainan, Sala, Ever, Falec, Ragav,
Saruh,
Nahor, Tara, Avraam, Isaac, lacov, Iuda, Fares, Esrom, Aram,
Aminadav, Naason, Salmon, Booz, Ovid, lesei,
David, Natan, Matatan,
Mainan,
Meleam, Eliachim, lonan, losif, Iuda, Simeon, Levi, Mattha,
lorim,
Eliezer, losif, Ir, Elmodam, Cosam, Adi, Malhi, Niri, Salatiir,, Zorobabel, Risa, lona,.Iuda, losif, Semei,
Matatias, Maat, Nage, Esli,
Naum,
Amos, Matatias, losif, lâna, Melhi, Levi, Matat, Eli, losif, lisus
(Luca XXIII, 23-38). Toate acestea s-au făcut aşa
ca să învăţăm cât de
sfânt şi de
cinstit este numărul şapte dreptarul tuturor sărbătorilor Vechiului
Testament şi simbolul celor mai înalte taine ale
Noului Testament. Şi prin
acest număr
Dumnezeu a caracterizat Duminica, care este a şaptea zi pe care mai cu seamă a
sfinţit-o şi prin alte prerogative deosebite. Pentru ca
Duminică a început să creeze lumea naturală, tot
Duminică a creat din nou
lumea harului,
Duminică s-a născut Hristos; Duminică a înviat din morţi;
Duminică a trimis pe Duhul Sfânt. Prin acestea a
vrut ca şase zile ale
săptămânii să
fie ale noastre, ca să ne facem treburile noastre, iar a şaptea, adică
Duminica, să fie afierosită slavei Lui: „Şase zile vei lucra, iar în
ziua
a şaptea este odihnă
sfântă Domnului”
(Ieşire
XXXI, 15). Şi -pentru asta
Dumnezeu
a rânduit prin gura Bisericii, ca zile ale Lui, Duminicile
întregului an, şi pe lângă acestea zilele de
pomenire ale sfinţilor, ca să nu
facem
nici un lucru, decât numai să slăvim pe Stăpânul şi să cinstim pe
credincioşii Lui servi.      Acesta-i scopul lui
Dumnezeu. Dar ce face viclenia ş
i’ invidia diavolului? Luceafărul apostat, după ce nu a izbutit să
facă ceea ce gândea, adică să ia împărăţia
lui Dumnezeu din cer, punându-şi tronul lui
peste nori şi ajungând asemenea celui prea înalt, se sileşte să
împiedice
slava lui Dumnezeu aici pe
pământ Si văzând că Dumnezeu este slăvit de 
oameni în sărbători,
pizmuieşte, se mânie, strigă pe tovarăşii lui şi pe
demonii apostaţi
împreună cu el şi le spune: „Veniţi să punem capăt tuturor sărbătorilor lui^Dumnezeu de pe pământ „(Psalmi LXXIII, 8). Să
nu lăsăm să se slăvească Dumnezeu; să-i
împiedicăm pe creştini, dându-le
treburi şi griji lumeşti, ca să nu cinstească
niciodată sărbătorile, ca să nu
meargă niciodată la Biserică. Veniţi să
punem capăt tuturor sărbătorilor lui Dumnezeu de pe pământ!” Lucrul acesta
pe care s-a gândit să-1 facă
diavolul, 1-a pus în aplicare, cel dintâi, vasul diavolului,
tiranul cel împietrit
_ la inimă al poporului evreilor, Faraon. Ştiţi în ce
grea robie se găseau
nenorociţii de evrei robi de atâţia ani în Egipt! Lui
Dumnezeu i-a fost milă
. de împilarea lor, a trimis pe Moisi şi pe Aaron să-i
spună lui Faraon să-i
lase să iasă trei zile de drum în pustie, ca să-şi
prăznuiască sărbătorile lor,
să jertfească. „Acestea zice Domnul Dumnezeul
lui Israil: Trimite pe
poporul Meu ca să-Mi serbeze în pustie (Ieşire V, 1);
mergem cale de
trei zile în pustie, ca să jertfim Domnului Dumnezeului
nostru”
(Ieşire V, 3). Tiranul vrăjmaş al lui Dumnezeu a răspuns: „Cine este
Acesta ca să
ascult de
glasul Lui?”
(Ieşire
V, 2). Ce este această sărbătoare? £e înseamnă
jertfă? Eu nu vreau să încetez lucrul! Fiecare să meargă la lucrul lui, să
lucreze! „Să meargă fiecare din voi la liberul lui!” (Ieşire
V, 4). Aşa
a spus şi a poruncit
supraveghetorilor de lucrări şi logofeţilor să îngreuneze
încă mai mult lucrările evreilor (Ieşire V, 6-13).
La început evreii făceau
numai lutul,
iar egiptenii le aduceau paiele, pentru ca să se facă cărămida;
acum evreii fac şi lutul, dar aduc şi paiele;
muncă îndoită. „Să se îngreuneze
lucrările oamenilor acestora si să se îngrijească de ele sub pedeapsă cu
toiag de fier”
(Ieşire V, 5-9). Supraveghetorii egipteni nu-i
lăsau să-şi
tragă sufletul: „Şi-i
sileau pe ei supraveghetorii de lucrări”
(Ieşire V, 10), ca să nu aibă
nici răgaz, nici timp să-şi amintească măcar de sărbători.

Ceea ce făcea atunci Faraon, adi^| diavolul întrupat, evreilor, face acum diavolul, adică
Faraon cel spiritual, creştinilor. Când este vreo
sărbătoare, fie a
Domnului, fie a vreunui sfânt, când trebuie să ne depărtăm
puţin de Egipt, de slujba cea întunecoasă
şi de grija lumii, ca să ne retragem puţin
ca în pustie, întru liniştea minţii, să nu lucrăm, să jertfim,
să slăvim pe Dumnezeu, atunci-tiranul sufletelor
noastre pare că ne spune
în inimile
noastre: „Ce este sărbătoare? Ce este liturghie? Plecaţi fiecare
la treburile voastre! Ce-ţi pasă, spune acelui meseriaş? Termină-ţi
treaba
ta spre a câştiga pâinea familiei
tale şi a zilelor tale. Du-te, spune acelui

 negustor, în piaţă să vezi cum merge comerţul
tău. Aleargă, îi spune boierului aceluia,
la uşa mai-marelui zilei ca să-ţi aranjezi afacerile tale.
Mă minunez de tine! Pentru ce cauţi sărbătoarea
când ai atâta nevoie?
Pentru
ce aş
tepţi liturghia?
Trebuie sa mergi de dimineaţă la lucrul tău! Ce
cauţi
la slujbele bisericeşti? Tu nu eşti călugăr! „Să se ducă fiecare din
voi
la lucrul
lui!”
a
sfătuieşte diavolul, iar creştinii îi ascultă sfatul lui. Şi
ce face mai mult? După cum Faraon a făcut
mai grea robia evreilor şi
 îndoită munca lor, când voiau să
sărbătorească, tot aşa şi diavolul îndoieşte

şi întreieşte în zi de sărbătoare treburile, în aşa
măsură încât unii lucrează
de două ori şi de trei ori mai mult sărbătoarea decât în zilele de rând. „Să  se îngreuneze lucrările oamenilor acestora şi să se
îngrijească de ele”.
.Si mai mult încă după cum logofeţii lui Faraon
sileau la lucru pe evrei, tot
a unii slujitori ai diavolului vin şi
te deşteaptă la miezul nopţii, te scoală
din aşternut foarte de dimineaţă şi cu toată
graba te târăsc ici si colo ca să
nu-ti aduci aminte nici chiar de
este să
rbătoare,
ca să nu ai deloc timp să
vii la Biserică. Pe
acestea le vede diavolul şi se bucură şi triumfă prin atâta
lipsă de cinstire a lui
Dumnezeu şi prin atâta pierdere a oamenilor. Şi cu
atât mai mult zice: „Veniţi
si să punem capăt tuturor sărbătorilor lui
 Dumnezeu de pe pământ”. Creştine,
ce spui? Aşa găseşti mulţumire, ca să se bucure diavolul şi
să se necinstească
Dumnezeu? Eu ştiu ce vrei să-mi spui. De multe ori nu
ţin sărbătoarea de
nevoie. Nevoia hranei zilnice mă sileşte să lucrez, să las
liturghia şi Cuvântul
lui Dumnezeu, pentru că trebuie să mă întâlnesc cu
cutare om mare, pe
care nu-1 găsesc altă dată. Este nevoie să mă sârguiesc
astăzi ca să termin
cutare treabă, pe care nu pot s-o termin mâine. Rătăcitule!
Pe toate acestea le socoteşti necesare,
dar nu socoteşti lucru necesar si mântuirea
ta? Crezi necesar să faci cutare lucru, dar nu crezi necesar să păzeşti o
poruncă a lui Dumnezeu, a cărei călcare este păcat de moarte? ‘
Iuda,
când a văzut mirul, pe care 1-a vărsat pe picioarele lui lisus acea femeie păcătoasă, a spus că s-ar fi putut vinde
cu trei sute de dinari (loan
XII,
5); dar când evreii au vrut să prindă pe lisus, Iuda le-a zis: „Ce-mi
veţi
da mie şi eu vi-l voi da pe El?” (Matei XXVI, 15). Când e,i i-au spus treizeci de arginţi (Matei XXVI, 15), s-a prins
bucuros, şi n-a mai zis al
doilea cuvânt, ca şi când se gândea că ar fi putut lua şi mai puţin. Cu alte cuvinte Iuda ştia să
facă preţul mirului – „Putea să se vândă acest mir cu trei sute de
dinari” –
dar pe Hristos, cojnoara cea nepreţuită a cerului şi a
mântului, nu 1-a
preţuit cu nimic: „Ce-mi veţi da mie si eu vi-l voi da pe
El?” Aceeaşi părere ai şi tu. So’coteşti un
lucru necesar şi de mare preţ micul tău
câştig ce ţi-1 aduce negoţul tău sau serviciul făcut unui „mare
demnitar sau stăpân; dar nu pui nici
un preţ pe porunca lui Dumnezeu, pe
care 6 calci spre paguba mântuirii tale. Ţi
se pare că pierzi timpul când stai
ca să asculţi liturghia şi cuvântul-lui Dumnezeu? Ku-1 pierzi,
spune Marele Vasile, îl câştigi, pentru că-1
dăruieşti lui Dumnezeu, care-ţi dă
capitalul
cu dobândă (Sf. Vasile cel Mare, Omilia III la Exaimeron). Fă-ţi
şi tu datoria ta de creştin, ţine sărbătoarea,
aşa cum o ţin şi mahomedanii şi
evreii;
iar dacă ai vreo treabă grabnică, las-o în seama purtării de grijă a
lui
Dumnezeu şi El o va scoate la cel mai bun sfârşit. „Partea ce se împrumută lui Dumnezeu nu piere, ci se dă înapoi
cu adaos. Oricât de
multe ar fi
diferitele treburi ale oamenilor, pe toate le duce la bun sfârşit
Domnul
căci El dă celor ce preferă pe cele duhovniceşti şi sănătate trupului, şi bună dispoziţie sufletului, şi
reuşită în afaceri şi mulţumire în
foată
viaţa”. Gândeşte-te şi la asta că evreii când erau în pustie, Dumnezeu
ploua cu mană, în cele sase zile ale săptămânii,
dar nu ploua în ziua a
şaptea,
pentru că voia ca în ziua a şaptea,’care era zi de sărbătoare să nu
aibă
evreii motiv să iasă din corturile lor, ci să Stea înăuntru, să se liniştească, slăvind numai şi mjalţumind lui
Dumnezeu. Şi asta pentru ca
noi să
învăţăm că în cele şase zile ale săptămânii, care ne-au fost date să
lucrăm, Dumnezeu trimite, ca mana, câştig şi
reuşită în ostenelile noastre;
dar în
ziua a Şaptea, adică Duminica care este zi de sărbătoare, îşi ţine
strânsă mâna lui; şi dacă vom lucra, Dumnezeu nu
ne trimite peste acele
treburi ce le
facem dumnezeiasca Lui binecuvântare, ci ne trimite blestemul
Lui
dumnezeiesc; ostenelile noastre sunt zadarnice, nefolositoare,, blestemate. Câştigul nostru se preface în fum şi
vânt, iar afacerile noastre
se
sfârşesc rău. Despre unii ca aceştia Isaia spune: „Pânză de păianjen
ţes, iar pânza lor nu se face haină, nici nu se îmbracă din lucrările lor,
pentru
că lucrările lor sunt
lucrări ale fărădelegei”
(Isaia
LIX, 5-6): pentru că
vrea ca în ziua
aceea să nu ne depărtăm de Biserică, ci să ne lirtiştin acolo
în psalmi si în cântări după cum spune Apostolul
(Efeseni V, 19; Coloseni
III, 16).
Prin urmare dacă nu vei lucra în zi de sărbătoare, câştigi, iar dacă
vei lucra nu numai că nu câştigi; ci pierzi, şi
ceea ce ţi se pare că ai câştigat.
Amin.

                                              Partea
a II-a

nă acum am vorbit celer care nu ţin
sărbătorile; acum vreau să
vorbesc puţin celor care le ţin, dar nu le ţin cum
trebuie, şi cu asta termin
predica. Dumnezeu ne-a arătat în ce chip să sfinţim sărbătorile prin acele puţine cuvinte ale
profetului: „încetaţi lucrul vostru şi cunoaşteţi că Eu
sunt Dumnezeu” (Psalmi XLV, 10). „încetaţi
lucrul”-,
adică puneţi capăt
oricărei trebi şi oricărei griji trupeşti şi
pământeşti. „Şi cunoaşteţi că Eu
sunt Dumnezeu”, adică mintea voastră
să fie toată aţintită spre Mine, cu
toată evlavia. Sărbătoare înseamnă: zi
afierosită lui Dumne zeu Şi prin
urmare după cum în Biserică stăm cu respect
şi cu evlavie, p :ntr că este
casa lui Dumnezeu, tot aşa trebuie să avem acelaşi
respe< t şi evlavie
sărbătoarea atât când mergem pe drum, cât şi când stăm
în casă, pentru că
este ziua Domnului. Un păcat pe care-1 facem în Biserică este un furt
de
cele
sfinte, pentru că Biserica este locul lui Dumnezeu; dar tot fur de cele
sfinte este orice
păcat ce-1 facem sărbătoarea, pentru că sărbătoarea este
timpul lui Dumnezeu.
Este acelaşi lucru a fura sau a face desfrânare în
Biserică, ca şi a
fura şi a face desfrânare sărbătoarea, pentru că şi Biserica
şi sărbătoarea sunt
afierosite lui Dumnezeu. Şi această pricină trebuie să o
cerceteze cu grijă
duhovnicii pentru că păcatul care se săvârşeşte sărbătoarea
spre deosebire de
păcatul care se săvârşeşte în zilele de rând este mult mai
greu. „Cel
ce va spurca sărbătoarea cu moarte se va omorî; va fi nimicit
acel suflet din
poporul Lui”
(I

Postat in Predica zilei de Parintele Zisu Iulian



v. 3.0 Copyright © 2004-2013 Catedrala Navigatorilor. Web design & development Dan Crăciun.