DUMINICA ÎNVIERII

A Inviat!

„S-au bucurat ucenicii când

au văzut-pe Domnul”(IoanXX,20)

 

bucur şi eu împreună cu voi, o, ucenici dumnezeieşti ai
Stăpânului înviat! Mai cu seamă se bucură împreună cu voi toate popoarele
purtătoare
de Hristos, care au văzut în sfârşit strălucita lumină a măreţei
Duminici a
învierii! Se’bucură de trei ori fericita cetate de sus si îngerii
păcii, care
înconjură tronul împăratului puterilor şi cântă imrjul de biruinţă. Se
bucură
chiar iadul de jos, şi
se luminează cu totul la arătarea strălucitoare a Soarelui Slavei care a răsărit, care aduce strămoşilor întristaţi ziua
neînserată
a vieţii! Se bucură strălucitoarea mireasă a lui Hristos,
Biserica şi
îmbrăţişează
cu bucurie pe Mirele dumnezeiesc care iese din mormânt ca
tnr-o cămară
de nuntă! Chiar faţa Golgoteis-a schimbat. Acolo unde era
scenă prea
înfricoşată a jalnicei tragedii, acolo s-a făcut teatru prea slăvit
al veseliei
universale. Crucea, suliţa, cununa de spini, unelte-chinuitoare
ale înfricoşătoarelor
patimi, împodobesc, într-un chip vrednic de Dumnezeu,
triumful
învingătorului dumnezeiesc; mormântul, sălaşul neplăcut al
stricăciunii de altă
dată, s-a arătat cămara de viaţă purtătoare a nestricăciunii;

iar
rănile, pricinuitoarele morţii, sunt izvoarele vieţii nemuritoare. „S-au
bucurat ucenicii când
au văzut pe Domnul”.

ne’bucurăm şi noi, ascultători purtători de lumini şi să ne minunăm azi de
harul dat de Dumnezeu a Slăvitei învieri a
lui Hristos.                                                       

Atunci când a fost închisă uşa raiului, din care a fost izgonit omul (Facere III, 23-24),
s-a deschis îndată uşa păcatului prin care a intrat
moartea în lume
(Romani V, 12). Moartea a intrat întovărăşită de blestem
şi de stricăciune. A
împărăţii ca un tiran peste neamul omenesc, care
păstra în chip nenorocit jugul greu
cu trudă şi cu oboseală şi plătea cu
străşnicie datoria cu viaţa. Dar după cum
Adam a fost primul, dintre toţi oamenii, care a păcătuit, tot aşa trebuia ca
Adam să moară primul dintre
toţi oamenii. Cu toate acestea, primul dintre tofi, chiar
înaintea lui Adam,
a murit dreptul şi nevinovatul Avei ucis de Cain, fratele invidios. Dar
nu
era oare drept

înceapă moartea de la Adam si nu de la Avei, odată ce de
la Adam a început
păcatul?

Fiecare împărăţie, ascultătorii mei, atunci este statornică şi tare cân& este întemeiată pe
dreptate. Când împărăteşte dreptatea şi conducerea
împărăţiei este neclâtită, atunci şi
dăinuirea împărăţiei este veşnică; dimpotrivă
j-împărăţia este cu totul nesigură când este nedreaptă, şi este de
foarte
puţină durată când este silnică. Când conduce cu nedreptate, conducerea ei este greşită, iar când stăpâneşte
cu forţa, este aproape de
sfârşit. In
chip firesc nedreptatea nu dă bune rezultate, iar forţa nu dăinuieşte.

Acum uitaţi-vă~la opera mare a proniei iubitoare de oameni a lui Dumnezeu. Dumnezeu a
îngăduit şi n-a murit întâi Adam, primul care a
păcătuit, aşa cum era drept, ci a
murit întâi nevinovatul Avei. Prin asta
împărăţia morţii a început de la nedreptate,
ca să aibă un început fals. Nu
numai
că primul a murit nevinovatul Avei, dar n-a murit de moarte firească, ci de
moarte silnică, ucis de fratele său. Prin asta împărăţia marţii, începută cu nedreptatea, are încă tovarăş
şi forţa, ca să fie aproape
de
sfârşit. Prin urmare moartea a împărăţii în lume cu o împărăţie nedreaptă,
ca să fie nesigură, dar şi cu una forţată, ca să
fie de puţină durată. Acesta-i
gândul
marelui Atanasie în a şasezeci şi una răspuns-întrebare: „Căci dacă
Adam ar fi murit cel dintâi, moartea ar fi avut
temelie puternică, pentru
că a
primit întâi pe cel care a păcătuit întâi; dar pentru că a primit întâi
pe cel care a fost omorât pe nedrept, împărăţia ei
este falsă si putredă”.
Qriar
de la început s-a văzut că moartea, deşi era tiranică, rt-avea peste
neamul omenesc împărăţia absolută. Din mâna ei a
scăpat Enoh, care s-a
mutat de-viu
(Facere V, 24); a scăpat Ilie, care s-aurcat la cer cu căruţă de
foc (IV
împ.
II,
11). Tot Ilie a izbăvit de tirania morţii pe fiul
Saraftiei (III
împ. XVII, 17-23), iar EJjsei ucenicul lui, pe fiul Sumanitidei (IV împ.
IV, 32-37). în zilele din urmă a venit Fiul lui Dumnezeu întrupat (Evrei I, 2), Domnul viilor şi
morţilor, înfricoşătorul distrugător al morţii, şi i-a
arătat cât este de
neputincioasa. Cu un cuvânt i-a luat pe fiica lui lair, care
era moartă, şi a sculat-o la viaţă ca
dintr-un somn (Matei IX,
„l8-25; Marcu V, 22-43; Luca VIII, 41-56). I-a luat pe fiul văduvei, care era dus pe năsălii la mormânt, şi 1-a înviat prin
atingerea mâinii (Luca VII, 11-15). I 1-a
luat pe Lazăr, pe care iadul îl ţinea legat de patru zile şi
printr-un cuvânt 1-a scos din stricăciune (loan
XI,
1-44). I-a luat atâtea trupuri ale sfinţilor morţi adormiţi,
ţinuţi de ea de atâta timp, pe care i-a
scos vii din morminte (Matei XXVII, 52-53). Şi în sfârşit a doborât pe tiran, a omorât
moartea, a tulburat împărăţia ei, când a înviat a treia zi cu

slavă dintre morţi.                                            

Noi, strănepoţii lui
Adam’eram prinşi, ca nişte păsărele în acel laţ nenorocit, pe care moartea îl
ţinea întins din toate părţile, în acest laţ a căzut de bunăvoie şi lisus
Dumnezeu-Omul, murind de bunăvoie; el a
căzut însă prin puterea Lui dumnezeiască, a
distrus laţul, a zburat El întâi
după slăvită lui înviere şi ne-a răscumpărat
şi pe noi din stăpânirea morţii.
„Laţul s-a distrus si noi ne-am
izbăvit; ajutorul nostruân numele Domnului”.

Ne-am izbăvit, ne-am izbăvit, nu mai suntem rob’ii morţii! O vedem, dar nu ne mai temem
de vederea ei sălbatică.” înainte de învierea lui
Hristos moartea era
înfricoşătoare omului; după învierea lui Hristoş, omul
este înfricoşător morţii. După ce lisus
cel înviat a biruit’moartea, o dispreţuiesc
cu bărbăţie şi ucenicii lui Hristos. Printre mucenici, îşi bat joc
de ea mici copii, fecioare plăpânde. Acesta-i
darul Stăpânului înviat.
Acesta-i
privilegiul slăvitei învieri.

A înviat Hristos şi a fost- omorâtă moartea. A înviat
Hristos şi s-a
dezlegat stricăciunea. A înviat Hristos şi a încetat blestemul (A înviat
Hristos şi a încetat
blestemul, lipsă în M, adăugat după V). A înviat Hristos şi a răsărit nemurirea. A înviat Hristos şi iarăşi s-a deschis
raiul.
„Unde-ti este acum moarte boldul
u? Unde-ti este iadule biruinţa?”
(Osea XIII, 14; I Cor.
XV* 55) Că
dem
muritori, dar înviem nemuritori; ne
închidem în închisoarea unui mormânt
întunecos, dar şi acolo ajunge să ne
învieze lumina fericită a învierii Stăpânului;
aşteptăm moartea, dar aşteptăm
viaţa nemuritoare, a cărei arvună ne-a dat-o învierea
Mântuitorului. Hristes
a
înviat!
Mi-am terminat lucrul pe care mi 1-ai dat să-1 fac, ilustrule şi
prea
strălucitule
oraş al Navpliei şi al Argeşului! îmi rămâne deci datoria de
mulţumire, îţi
mulţumesc pentru prima chemare până acum; îţi mulţumesc pentru dragostea inimii
voastre, pentru concursul ascultării, pentru răbdarea
voastră, şi să spun,
pentru mulţumirea cu care ascultaţi totdeauna cuvintele
mele cele de foarte
puţin preţ. Dar pentru că nu ajunge mulţumirea prin
cuvânt, chem în
ajutor umbrirea harului dumnezeiesc. Prea înalte biruitor
al morţii, veşnicule
Mire al sufletelor noastre, dumnezeiescule lisuse, spre
Tine-mi îndrept
limba; în Tine priveghează duhul meu; Tie-ţi încredinţez
sufletele iubite ale
acestor ascultători ai mei. Acolo unde eu am aruncat
mânţa adevărului tău
evanghelic, trimite ploaia harului Tău dumnezeiesc,
ca să odrăzlească rod
de mântuire. Primeşte, o, dumnezeiescule Cuvinte,
cuvintele mele, ca pe
o jertfă cuvântătoare, pe care eu o aduc spre slava
sfântului Tău nume,
spre mântuirea păcătosului meu suflet şi a ascultătorilor
mei. Arată-Te în chip
spiritual ca să ne bucuri- cu lumina slăvitei Tale
învieri! Si dacă
cumva vei găsi închise inimile noastre, treci totuşi înlăuntru,
după cum ai trecut
prin uşile încuiate la ucenicii Tăi (loan XX,
19) şi
insuflă
acolo înlăuntru harul Sfântului Tău Duh şi al dumnezeieştii Tale
păci. Spune încă
odată către noi: „Luaţi Duh Sfânt! Pace vouă!” (loan
XX, 22,19; Predicile din seria aceasta au fost rostite în sfânta Mitropolie în renumitul oraş al
Navpliei, în anul 1714 (nota Mazarachis).

(
Predici ai Didahii de Ilie Miniat- traducere de pr. Prof. Dumitru Fecioru)

Postat in Predica zilei de Parintele Zisu Iulian



v. 3.0 Copyright © 2004-2013 Catedrala Navigatorilor. Web design & development Dan Crăciun.