Duminica a XXa dupa Pogorarea Sfantului Duh

,, Nu plangeti!”

                                                                                                                                                                                                       Cuvintele  graite  de Mantuitorul nostru Iisus  Hristos catre  mama tanarului  mort din Nain deschid  o  cale  de  mangaiere tuturor celor  ce  plang moartea rudeniilor si  prietenilor lor. Evanghelistul  ne  spune  ca, vazand Domnul pe  mama mortului, i  s-a  facut  mila  de  dansa si  i-a  zis:,, Nu  mai  plange!” Dar  poate, oare o  mama, care  este  si  vaduva sa-si  opreasca lacrimile, vazand  mort pe  singurul si  preaiubitul sau  fiu, care-i era  temelia  casei  sale, sprijinul ei la  batranete, bucuria  inimii si  lumina  ochilor ei?Intr-adevar  este  mare dragostea prietenului  fata de  prieten, a fratelui  fata  de frate, a tatalui  fata  de  fiu, si a barbatului  fata de  femeiea sa; dar dragostea femeii  vaduve  fata  de singurul  sau  fiu intrece  ori ce  dragoste  lumeasca. De aceea si Domnul, nimic graind  despre invierea fiului ei, i-a  zis  numai cuvintele:,, Nu  mai  plange!”

    De ce a zis  Domnul  catre  mama numai  cuvintele acestea? Pricina  a aratat-o altadata, cad a inviat  din  morti pe  fiica  lui Iair. Atunci  plangeau  toti cei  care  erau in casa  lui Iair , iar  Iisus  intorcandu-se catre  dansii si  zicand:,, Nu plangeti!”, a si  adaugat ,, caci  n-a  murit, ci doarme”. Dar  cei  care  stateau  imprejur, trupesti  fiind si  neputand  sa  cuprinda cele  ale  Domnului, isi  bateau  joc de El, stiind  caci  copila a murit. Cuvantul Domnului este insa  adevarat, caci  mai  inainte de patimile  si  moartea lui Iisus Hristos, oamenii fiind  vrasmasii lui Dumnezeu dupa  moarte  se  duceau toti  in iad care  era  alta  moarte; era a doua  moarte. Dar  dupa patimile  si  moartea Mantuitorului, fiindca  ne-am  impacat  cu Dumnezeu prin  moartea lui Iisus, moartea  cea de-a doua, a iadului, s-a  surpat, iar  cea dintai nu mai  este moarte, ci  ea  este  numai  un  somn. De aceea Mantuitorul spunea, despre moartea lui Lazar:,, Lazar, prietenul  nostru, a adormit; dar Ma duc  sa-l destept”.

    De aceea, Apostolul Pavel scria  despre  toti cei care au  murit in  credinta  zicand:,, si  nu  voiesc  ca sa nu  stiti  voi, fratilor, despre  cei care au adormit” ; iar in alt  loc:,, Acum  Hristos  s-a sculat din  morti, incepatura  celor  adormiti s-a  facut”. Jertfa  de  pe  cruce a Domnului Iisus  Hristos a nimicit  moartea si a prefacut-o  in  viata. De aceea Apostolul Pavel, zicea:,, Unde-ti este  moarte, boldul  tau? Unde-ti  este iadule, biruinta”? Iar  Evanghelistul  Ioan marturiseste zicand:,, Noi  stim ca ne-am mutat din  moarte  la  viata”.

   Frati  crestini, daca  ar  avea  glas mortii, care au fost crestini binecredinciosi si  au  murit  spovediti, pocaiti  si  uniti cu  Hristos prin  impartasirea cu dumnezeiestile Taine, ar  zice intr-adevar pentru  cei  care-i  plang pe  dansii : Nu  plangeti, caci  n-am murit, ci  dormim. Nu  auziti glasul  Stapanului nostru, care  zice:,, Cel ce crede in Mine, chiar  daca  va  muri, viu va fi”? Noi  n-am murit , ci  suntem vii. Nu  auziti  ce  zice Ziditorul  si Facatorul nostru? ,, Tot  cel care  este viu si crede in Mine nu va muri  in veci”. Pentru  ce plangeti? Pentru  fericirea noastra, pentru  slava  noastra cea vesnica, pentru bucuria noastra cea negraita si pentru  imparatia pe care am mostenit-o? Daca ar avea  mortii  glas, ar  zice  catre cei  care  sunt  vii si plang pentru dansii, cuvintele  pe care  le-a  zis  Domnul catre  femeile  din Ierusalim, cand  plangeau  moartea Lui: ,, Fiice ale  Ierusalimului, nu Ma  plangeti  pe Mine, ci  pe  voi sa va plangeti, si pe  copiii vostri!”. Nu ma plangeti  pe Mine! Eu am plecat  din marea  vietii cea cu multa  tulburare si  din valurile lumii , cele  furioase si ma  duc in sanurile  lui Avraam cele  linistite si neinfricosate, ma duc  la cetele  igerilor, la  praznicele sfintilor, la  slava  luiDumnezeu. Ma  duc  unde  este  lumina cea  neinserata, unde  este placera  cea netulburata, unde  este bucuria cea negraita si  vesnica.Plingeti-va pe voi, care ati ramas in primejdiile cele din toate zilele, in necazurile cele necurmate, in bolile cele multe, in tulburarile cele vrednice de lacrimi si de ispitele cele cumplite. Eu am ajuns la limanul cel linistit si  neinviforat : voi va aflati in marea vietii cea cu multe valuri si cu multe tulburari.

  Frati  crestini  vorbind  despre  intristarea celor  vii cu  privire  la  cei  ce mor. Sf. Ap. Pavel zice:,, Nu  voim ca voi  sa  nu  stiti, fratilor, despre cei  care  au adormit, ca sa nu  va intristati, in rand  cu  ceilalti  care nu  au  nadejde”. Care sunt  ceilalti, care  n-au nadejde? Acestia sunt cei  care  n-au  ajuns inca  la credinta adevarata in Dumnezeu. Ei  n-au  nici  o  nadejde in Dumnezeu, fiindca  nu-L cunosc. Ei  n-au  nadejde  nici  in  viata  vesnica si  nici in  invierea mortilor, fiindca cred ca sunt  muritori, nu  numai  cu  trupul  ci  si  cu  sufletul si ca  dupa moarte sufletul  se risipeste si  se  pierde  ca si  trupul.. Cel ce nu are  credinta in Dumnezeu are  zarea  sufletului sau  ingusta, si  toata  nadejdea  lui este  lipita numai  de  lucrurile cele omenesti. De aceea , cand  moare  rudenia lui, sau  prietenul care  il hranea pe  el , care  era  cinstea  casei  lui si  sprijinitorul avutului lui, atunci oriunde si-ar  atinti  mintea, nu  afla nici  o  nadejde statornica; oriunde ar intoarce ochii, nu  vede  nici  o arma a acelora care s-au  dus. Din cauza aceasta, cei  care nu  cunosc adevarurile  crestine cu  privire  la  viata de veci, sunt  cuprinsi de  suspinuri fara mangaiere, de  plans  si  tanguire  mare, cu  lacrimi deznadajduite si nemangaiate. Rahila, spune  Evanghelistul Matei, cand  plangea  pentru  moartea fiilor  sai, se  tanguiau  fara  mangaiere. Dar  pentru ce  nu  voia sa se mangaie? Pentru ca ea  socotea ca  fiii ei morti au  pierit  cu  totul. Si  nu  voia sa se mangaie, pentru  ca ii socote ca nu mai  sunt.  Cei care  socotesc ca  sufletul  este muritor si  tagaduiesc invierea  mortilor, cand  moare  iubitul  lor  prieten sau  rudenia  lor, nu afla mangaiere, pentru ca socotesc ca cel care a murit, a plecat  cu  totul  si pentru  totdeauna dimijlocul  lor si  cu aceasta a pierit pentru vecie.

  Insa  crestinul  crede  cu  tarie ca Dumnezeu este datatorul  tuturore bunatatilor, iar  omul  fara ajutorul lui Dumnezeu, nu  poate  face  nimic. El are  toata nadejdea chiverniselii si a starii lui  bune, nu la  oameni, ci la Dumnezeul cel atotputernic. Se  mahneste  si  el cand moare  rudenia  si  prietenul  sau. Plange  cand vede  zacand mort pe  binefacatorul sau, pe  prietenul  sau, pe acela de care atarna cinstea  si  starea  lui. Dar nu  se mahneste  si  nici  nu plange ca un deznadajduit , nici nu se tangueste  sau se jeleste, ca cel care nu are nici  o nadejde in Dumnezeu. Domnul a zis catre vaduva din Nain:,, Nu  plange!”, adica nu  plage  peste masura, nu plange ca cei care  nu au nadejde. Domul na  zis catre vaduva sa nu palnga nicidecum, si nici apostolul n-a zis ca sa nu ne  intristam deloc. Firea omeneasca este aducatoare de lacrimi, dar credinta  opreste izvoarele  lacrimilor. A murit tatal meu  si mama mea. Pentru aceasta firea omeneasca din mine  varsa lacrimi, dar credinta, dimpotriva, imi aduce  mangaiere, spunandu-mi: Tatal tau si mama ta te-au parasit, dar Domnul te-a luat ca fiu.

 Frati  crestini cata mangaiere  primeste omul credincios, cand  plange  pentru  rudenia sau  prietenul mort, care zace  inaintea ochilor lui cu  trupul mort fara suflare, in mormant  si  in  stricaciune, cand  crede ca sufletul acelui trup este  viu, se misca, se suie in cer si petrece in locasurile Domnului sau cele  nestricaciose!Cata mangaiere primeste, cand  se  intristeaza de despartirea rudeniei sau  prietenului, crezand ca despartirea este  vremelnica si ca va veni ceasul in care il va vedea iarasi si va trai  impreuna cu  el, pururea, in Domnul.

    Nici  glasul care  s-a  auzit  in Rama, nici  plangerea, tangurea  si  tipatul cel  indurerat al Rahilei, n-au ce cauta la ingroparile si  pomenirile credinciosilor adormiti, care si-au sfarsit viata in credinta, pocainta si marturisire, si  s-au aflat, in ceasul cel de pe  urma al vietii lor, uniti prin impartasirea Sfintelor Taine cu Iisus Hristos, Mantuitorul sufletelor noastre. Pentru ce se fac palageri si  tanguiri  multe? Pentru ca a murit! Dar  trupul doarme iar sufletul  este  viu si  privegheaza, dupa cum ne  spune Domnul, zicand:,, Va veni ceasul cand toti  cei  din morminte vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu; si  vor  invia cei ce au  facut  cele  bune intru  invierea vietii, iar cei ce au  facut cele  rele in invierea osandei”. Daca au murit nespovediti si neimpartasiti, atunci  intr-adevar este nevoie de suspine si  de  lacrimi  multe mai cu seama daca s-a intamplat aceasta  din lenevirea sau obiceiul cel rau al celor  plecati dintre  noi, care, in loc sa creada ca, dupa marturisire si  dupa  impartasirea cu dumnezeiestile Taine, de  multe ori Dumnezeu, fagadu-I-se mila, daruieste sanatate bolnavului, dimpotriva, ei  cred ca de se va marturisi si se va impartasi cu dumnezeiestile Taine, bolnavul  moare. Atunci au  rost  intr-adevar, suspinele si  lacrimile cele amare nu  numai  din  partea  rudeniilor si  prietenilor, ci  si  din  partea tuturor credinciosilor, impreunate  cu  rugaciuni si  cu  sfinte liturghii, aduse  prea Induratului Dumnezeu, ca sa  fie  milostiv si indurator fata de cel  mort.

   Lacrimile  ce  se  varsa  pentru  cei morti sunt  trebuincioase si  folositoare, numai  atunci  cand, vazand  trupul rudeniei sau al  prietenului nostru mort, fara suflare, fara miscare, putrezit  in pamant si  facut  mancare viermilor, socotim ca  pacatul l-a  adus  in starea aceasta si  ca  toate acestea sunt chinurile  pedepsei pentru  pacat si  implinirea  dumnezeiestii porunci  data  pentru  pacat, care zice:,, Pamant  esti  si  in  pamant vei merge!”. Daca  suspinam  din  inima si  ne  tanguim, varsand  lacrimi  fierbinti, cand  vedem starea cea  stricacioasa a trupului omului, atunci  suspinile  si tanguirile sunt  indreptatite; atunci  plansul  si lacrimile  noastre aduc  mult  folos sufletului nostru, caci  aceste  lacrimi ne  intorc pe noi de la pacat si ne  indeamna la pocainta; aceste  lacrimi spala  sufletul nostru de  intinaciunea pacatelor  noastre si  rodesc in noi sfintenia faptelor  bune.

   Frati  crestini, daca ridicati mintea  voastra, cand vedeti un mort, la  locul  unde merge  sufletul  lui, si  socotiti ca omul acela, care  zace  mort inaintea  voastra, a facut lucruri rele si a murit  nepocait, iar  dupa moartea lui, diavolii cei  intunecati si  nemilostivi, ii iau  sufletul, mustrandu-l, chinuindu-l si  socotindu-l pe el; daca socotiti ca el, in  ultima clipa a cautat pocainta pe care de multe  ori a defaimat-o in viata si ca ar fi  dorit sa faca fapele bune, pe care niciodata nu le-a savarsit, gandind ca, in locul  unde  se  duce, nu este  nici  pocainta, nici  putinta  de a savrsi fapte bune; deci ca a simtit  chinul cel vesnic care-l va astepta cand Judecatorul cel infricosat va da hotararea Sa, zicand:,, Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care  este pregatit diavolului si  ingerilor  lui”; daca socotiti acestea, cand  priviti  mortul, si va aduceti aminte de pacatele voastre si va umiliti, va  pocaiti  si  varsati  lacrimi, atunci  lacrimile voastre sunt  binevenite si  matuitoare de  suflet, dupa  cum invata Domnul nostru Iisus Hristos pe femeile  care  plangeau la moartea Lui, zicandu-le:,, Fiicele  Ierusalimului, nu Ma  plangeti pe Mine, ci pe  voi sa va plangeti si  pe  copiii  vostri!”. Amin.

( Cazania)

Postat in Predica zilei de Parintele Zisu Iulian



v. 3.0 Copyright © 2004-2013 Catedrala Navigatorilor. Web design & development Dan Crăciun.