Cazania duminicii a XXI a dupa Pogorarea Sf. Duh

Prin cuvant, pana in  vremurile noastre, harul lucreaza mila Sa peste  noi.

 

Cand a vorbit Apostolul  Pavel intaia  oara  in Ierusalim, invatand  pe  popor cuvantul  lui Dumnezeu, iudeii au  primit  cu  dragoste cuvantul  lui si  s-au botezat ca la trei mii de  suflete. Alta data, el  iarasi a propovaduit  cuvantul  lui Dumnezeu, in  pridvorul  cel  ce  se numea a lui Solomon, cand  multi  dintre  cei  care au  auzit, au  crezut  si  s-a facut numarul  barbatilor botezati ca la cinci mii. S-a dus  Filip in Samaria si a propovaduit acolo  despre Imparatia lui Dumnezeu si despre numele Domnului  Iisus Hristos  si au  crezut  si  s-au  botezat  barbati  si  femei.S-au  dus Barnaba si  Pavel  in Cipru  si au invatat  acolo  cuvantul  lui Dumnezeu; a crezut in data in Hristos proconsul Sergiu Paul. Ce  credeti ca-i  invatau atunci  Sf. Apostoli  pe ascultatorii  lor? Ii invatau  sa  se  lepede de  credinta  lor  parinteasca si  sa  primeasca pe  cea  in Hristos. Ii  invatau  sa  se  supuna  altei  legi,Evangheliei, care  era  potrivnica  legii lor, credintei lor . Ii indemna sa-si  paraseasca  obiceiurile  lor si  sa  inbratiseze  pe  cele  crestinesti: alta  viata, alte  obiceiuri, o traire  duhovniceasca  in loc  de  cea trupeasca, o  traire cereasca in loc  de  cea  pamanteasca, ascultand  ei  propovaduirea Evangheliei, se  lepadau de  credinta  si  obiceiurile  lor, de  mai inainte, si primeau credinta  cea  noua.

   Se  intorceau de la  desmierdarile  trupului si de la toata desfatarea  si placerea  trupeasca si mergeau in prigoane, in lupte, in  primejdii, si  chiar  la moarte.

   Propovaduitorii invataturii  Domnului Hristos ne invata continuu sa ne  lepadam de credinta pamanteasca, si s-o pazim neintinata. Ne invata sa nu primim alta lege , ci sa pazim legea crestineasca , pe care am primit-o de la parintii nostri . Ne invata sa nu  urmam alte obiceiuri, ci sa traim dupa obiceiurile cele vechi ale crestinilor . In vremile de acum insa roadele propovaduirii sint mult mai putine, desi astazi nu sunt greutatile din vremea sfintilor apostoli .

   Unii zic ca atunci rodea cuvantul lui Dumnezeu, pentru ca  il  intareau  minunile.Au  crezut  ca  la  trei  mii  de suflete, cand  a invatat  Petru  intaia oara, pentru  ca  s-au minunat si  s-au  inspaimantat auzind pe  apostolul, pe  neasteptate, vorbind in  felurite  limbi. Au  crezut  ca  la cinci  mii, cand a propovaduit acelasi apostol a doua oara, pentru  ca  au vazut pe  cel  care  fusese din  pantecele maicii  sale olog, vindecat  de Petru, ca  umbla, si alerga. Au crezut  in Samaria multi barbati si  femei, cand a propovaduit Apostolul  Filip, pentru ca a scos din  multi  oameni duhurile  necurate si a vindecat  pe multi slabanogi si ologi.

   Insa  vedem ca au  crezut  multi, chiar  fara sa  vada minuni. Ce  minune a vazut Ioan  Botezatorul cand  propovaduia  si  zicea:,, Pocaiti-va, ca  s-a  apropiat Imparatia cerurilor?” Nici  una! Dar la el, veneau atunci Ierusalimul si  toata latura  dimprejurul Iordanului si  se  botezau de  dansul in Iordan, dupa  ce-si  marturiseau pacatele  lor. Ce  minune au  vazut cei din Antiohia, cand  s-au dus  la ei Pavel si Barnaba si  i-au  invatat credinta in Hristos? Nici  una! Dar  oamenii  de acolo, auzind propovaduirea, se  bucurau  si  slaveau cuvantul Domnului si  au  crezut in viata cea vesnica.

   Frati  crestini, alti  oameni  zic caci  cuvantul lui Dumnezeu nu  mai  rodeste in vremile de acum, pentru  ca faptele  propovaduitorului, din viata lui, sunt  nevrednice  si  potrivnice invataturii pe  care  o  propovaduieste. Domnul si Stapanul tuturor a vorbit despre  pricina aceasta destul  de  lamurit. Carturarii si  fariseii erau  vicleni, mincinosi  si zavistici. De multe ori Domnul ii osandea ca  pe  niste fatarnici, nebuni  si  orbi;  insa  n-a zis  niciodata ca  invatatura pe  care o propovaduiesc ei nu este folositoare si  roditoare, din  cauza  nevredniciei  lor, ci  dimpotriva  a poruncit  si a indemnat pe  iudei sa asculte cuvantul  pe  care-l invatau ei  si sa  pazeasca toate cate  ziceau  ei, dar  sa  se  departeze si  sa  nu  urmeze faptele lor:,, Toate  cate vor zice  voua sa  paziti, paziti  si  faceti, zice Domnul, dar dupa  faptele lor sa  nu faceti, caci  ei  zic, dar nu fac”.

    Recunoastem ca daca propovaduitorul invataturii Domnului Hristos are  purtare  buna si  viata sfanta, atunci cuvantul  lui, prin harul  ce-l are de la Dumnezeu si  prin  bunul nume pe care  il are  el intre  oameni, ajuta la  intoarcerea  celui  ratacit si sprijineste  indreptarea celui pacatos. Insa  nici sfintenia propovaduitorului nu  este pricina, nici  rautatea  lui nu  este  piedica rodirii propovaduirii, dupa  cum  nici  pricina  rodirii semintei nu  este frumusetea si  podoaba plugarului si nici  nerodirea ei, nu  este uratenia sau  slutimea fetei  lui. Daca  cuvantul sfintilor ar  fi avut  putere singur sa  intoarca pe  cei  pagani si  sa  indrepte pe cei  pacatosi,toata lumea ar fi crezut in Hristos , cand Sfintii Parinti invatau. Toata lumea ar fi crezut and propovaduiau sfintii apostoli ai lui Hristos; toata lumea ar fi crezut cand invata si propovaduia Sfantul  sfintilor , Fiul lui Dumnezeu , Domnul nostru Iisus Hristos. vedem insa ca multi dintre aceia care au ascultat propovaduirea adevarului din gura Domnului nostru Iisus Hristos , nu s-au folosit cu nimic de pe urma ei, ci au ramas cu inima impietrita.

      La toate aceste intrebari si nedumeriri a dat raspuns pilda Sfintei Evanghelii, care sa citit astazi si mai cu seama talcuirea ei,pe care n-a facut-o nici om , nici inger, ci Insusi Domnul nostru Iisus Hristos. Incepand pilda El a zis: ,,Iesit-a semanatorul sa semene samanta sa”.N-a zis:Iesit-a dreptul ,sau rafnitorul, sau sfantul ,ci a zis simplu:,,Iesit-a semanatorul sa semene samanta sa”.Deci ,daca propovaitorul seamana samanta dreapta si nu neghini vatamatoare , invatand dogme si legile cele dumnezeiesti ,aceasta este destul din partea propvaduitorului pentru rodirea cuvantului si nu este de loc nevoie sa cercetam viata si puterea lui. 

     Dupa aceea Domnul a aratat trei pricini ale nerodirii  propovaduirii cuvantului dumnezeiesc : ne luarea aminte , lovirea si amagirea vietii acesteia;iar pentru rodirea cuvantului , o singura pricina :bunatatea.Impartind pe ascultatori cuvantul dumnezeiesc in patru cete,i-a asemanat pe dansi cu drumul, piatra, spini si pamantul roditor .Si , fiindca in vremurile de acum mai toti sintem sau drumul calcat de patimi si de diavoli ,sau piatra uscata si fara umezeala, sau spini, adica  plini  de  griji lumesti, trupesti si  de  orisice desertaciune, care  inabusa intelegerea mantuitoare de  suflet, iar  cei care au  o  viata buna  si  curata sunt  foarte  putini  si rari, pentru aceasta vedem  prea  putin si rar rodul  cuvantului propovaduit.

    Iar  daca auzi  cuvantul lui Dumnezeu si gandul tau este  drept, si  luarea aminte mare si  evlavia  multa, si  intelegandu-l, te  gandesti la el  deseori si  socotesti totdeauna intelesurile cuvantului, ca  sa le  aduci la indeplinire in  viata de toate zilele, atunci  cuvantul  lui Dumnezeu ti se face folositor, atunci  desradacinezi din  inima  ta lastarisul pacatului si aduci rod  insutit de  fapte  bune.

  Deci, frati  crestini, cand  veniti  in bierica ca sa  ascultati cauvantul  lui Dumnezeu, sau  cand  il cititi  in carti, sa  nu  fiti nici drum, nici piatra, nici  maracin, ci  sa  faceti  inima voastra pamant  bun si  curat, stiind  ca Dumnezeu Care a facut pe  om  slobod, fiind  milostiv, voieste ca toti oamenii sa se mantuiasca; dar, fiind  drept, pe  nimeni nu sileste, ci numai  cheama si indeamna. Mijlocul prin care cheama si  indeamna este propovaduirea invataturii  prin cuvant, pe care Dumnezeu l-a folosit dintru inceput spre mantuirea  oamenilor. Chemand  si  indemnand pe cei mai inainte de Legea veche, pe cei  din timpul Legii, pe cei de  dupa Lege, pe cei  din  vremea  venirii Lui trupesti, ca si pe cei  de  dupa aratarea Lui in trup, El singur a  adus la cunostinta oamenilor cuvantul Sau prin prooroci, apostoli, si Sfintii Parinti, prin care a proorocit si a vestit dinainte intruparea Fiului Sau, cel Unul Nascut, a invatat dogmele credintei, a dat Tainele cele mantuitoare, a aratat legile cele  dumnezeiesti si a dat  predaniile cele  sfinte. Cuvantul Lui a aratat calea mantuirii si calea pierzarii; a fagaduit Imparatia cea cereasca si  chinul cel  vesnic. De acelasi mijloc, adica  de  cuvant, se  foloseste Dumnezeu pana acum, graieste noua prin arhierei, prin preoti, prin  parintii  duhovnici si  prin carti. De aceea pana  in vremurile  noastre, cuvantul  lui Dumnezeu are  puterea de a intoarce pe cei  rataciti, de a indrepta pe cei pacatosi si de a intari pe  cei  cu  viata sfanta. Prin cuvant, pana in  vremurile noastre, harul lucreaza mila Sa peste  noi. Deci, iubitii mei frati, daca nu  ne vom supune cuvantul lui Dumnezeu si nu  vom dobandi nici  un folos de la el, atunci  nu putem avea nici  o  nadejde de mantuire. Este trebuinta deci de  ravna si de  siguranta pentru ascultarea invataturilor dumnezeiesti, de  luare  aminte si  de evalvie in ascultarea lor; de aducerea aminte dupa  ce am ascultat cuvintele dumnezeiesti de  invatatura, si  de aducerea  lor la indeplinirea in viata noastra de toate  zilele. Numai  astfel se face  inima noastra pamant bun si  curat; numai  in acest  chip rodesc invataturile  dumnezeiesti, in noi, roadele  faptelor bune, si  purtatoare de mantuire, in Iisus Hristos Domnul nostru, Caruia se cuvine slava si  stapanirea in vecii vecilor. Amin!

( Cazania)

Postat in Predica zilei de Parintele Zisu Iulian



v. 3.0 Copyright © 2004-2013 Catedrala Navigatorilor. Web design & development Dan Crăciun.